Selecteer een pagina

Waarom het vak communicatie in 2020 minstens zo belangrijk als marketing is.

Ook dit jaar is er door afdelingen Marketing & Communicatie hard gewerkt aan de strategie en de plannen voor 2020 en ook directie en aandeelhouders zullen weer gaan nadenken over de verdeling van het beschikbare budget.
 
Ik ben inmiddels 34 jaar werkzaam als Marketing & Communicatie professional en ben in deze periode getuige- maar ook deel geweest van de evolutie van beide vakgebieden. Zeker bij middelgrote en wat kleinere organisaties was er eerst helemaal geen sprake van een afdeling Marketing & Communicatie. Het maken van folders, schrijven van teksten, versturen van mailing en het organiseren van ‘events’ werd heel vaak ‘erbij gedaan’ door het secretariaat.
 
Bij grotere organisaties waren er wel afdelingen Marketing & Communicatie maar ook deze afdelingen waren vooral ‘productieafdelingen’ met als motto ‘u vraagt, wij draaien’. Het leveren van folders, teksten, beursdeelnames, relatiegeschenken en interne bijeenkomsten was in veel gevallen de kernactiviteit.
 
“Rendement meten en rapporteren uit de investering in Marketing & Communicatie was lang geen prioriteit. 
 
Meerdere economische crisissen waren de oorzaak van het feit dat directieleden en aandeelhouders kritisch zijn gaan kijken naar de kosten van Marketing & Communicatie. Omdat er destijds veel ‘omhooggevallen’ medewerkers en managers op deze afdeling werkten, kon er geen professionele en zakelijke onderbouwing voor de investeringen worden gegeven.
Het resultaat: de geldkraan ging dicht want rendement was niet aantoonbaar. Het vak Marketing & Communicatie heeft in die periode ook een behoorlijke knauw en een slechte reputatie gekregen.
 
Met de komst van onlinekanalen, CRM-software en digitale Marketingtools is het vakgebied van Marketing & Communicatie drastisch veranderd. Het was ineens mogelijk om het rendement van Marketing- & Communicatieactiviteiten aan te tonen.
 
Marketeers hebben ‘meten is weten’ als motto dus kwamen binnen organisaties weer aan de directietafel terecht en zijn de afgelopen jaren ‘in the lead’ gekomen waarbij Communicatie als vak minder werd gewaardeerd.
 
“Het schrijven van een tekst en het verzenden van een nieuwsbrief kan toch iedereen?
 
De afgelopen jaren heb ik veel organisaties geholpen met het ontwikkelen en organiseren van bestaande afdelingen Marketing & Communicatie. In veel gevallen was er een gebrek aan Marketingkennis.
 
Op de afdelingen waar wel Marketingkennis aanwezig was, zag ik dat de Communicatieprofessionals heel vaak gefrustreerd achter de feiten aan moesten lopen. De Marketeer ontwikkelde samen met het management een Marketingstrategie en als zij het met elkaar eens waren, werd het Marketingplan nog even ‘over de schutting gegooid’ naar de Communicatieprofessionals. Deze moesten dan in een (te) korte tijd de Marketingstrategie vertalen naar concrete communicatieactiveiten.
 
“2020 is het jaar geworden van de klant- en merkbeleving (CX).
 
Dit jaar zijn veel organisaties gaan beseffen dat bestaande en potentiële klanten steeds vaker kiezen voor een product of dienst op basis van de daadwerkelijke ervaringen met hen. Luisteren naar de klant staat al in marketingboeken sinds 1984 maar het heeft ruim 30 jaar geduurd voordat dit ook is doorgedrongen tot directieleden en aandeelhouders.
 
Het in kaart brengen van de klantreis en het inventariseren van de ervaringen van klanten tijdens ieder contactmoment staat bij veel organisaties inmiddels op de prioriteitenlijst. Het echte luisteren naar de klant is dus eindelijk begonnen.
 
“Mijn definitie van klant: bestaande en nieuwe afnemers van diensten en producten maar ook de bestaande en nieuwe medewerkers van een organisatie.
 
Marketing is en blijft verantwoordelijk voor het ‘voorbereidend werk’ want een marketingstrategie en een marketingplan bestaat uit keuzes maken en duidelijkheid creëren over de propositie en de focus van een organisatie.
Om in 2020 de Marketing- & Communicatiedoelstellingen van een organisatie te realiseren, is het noodzakelijk om de focus te leggen op Communicatie. Zowel bestaande als nieuwe klanten (en medewerkers) zullen zich aan een organisatie of merk willen verbinden als de verwachtingen worden waargemaakt en overtroffen. En dat realiseer je alleen met professionele communicatie (= tweerichtingsverkeer).
 
Met de juiste communicatie zullen klant en medewerker de juiste verwachting ervaren en daarmee creëer je tevreden klanten en medewerkers die ambassadeur van een organisatie of merk zullen worden. De ervaring en daarmee de beleving van klanten, medewerkers maar ook sollicitanten zullen de komende jaren alleen maar belangrijker en crucialer worden.
 
“Als je in 2020 als organisatie of merk succesvol wil zijn, zul je Communicatie-professionals vanaf het begin bij het bepalen van de strategie en het schrijven van het plan moeten betrekken. 
 
En zo zie ik dat ‘de cirkel weer rond is’: van Communicatie naar Marketing en weer terug naar Communicatie. Rendement uit Marketing zonder Communicatie is onmogelijk en vice versa.
 
Overigens ben ik ook van mening dat Marketing & Communicatie veel meer moeten gaan samenwerken met HR omdat ook de ervaringen van medewerkers en sollicitanten in 2020 een belangrijke rol bij het succes van een organisatie zullen spelen.
 
Als jij behoefte hebt aan inspiratie of ondersteuning bij het bepalen van de Marketing- & Communicatiestrategie voor 2020, laat het me weten.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn