Waarom Marketing & Communicatie en HR moeten samenwerken.

Als merkstrateeg ‘roep’ ik het al heel veel jaren: een sterk merk begint intern. Je hebt als organisatie helemaal niets aan een mooie huisstijl en ‘state of the art’ communicatiekanalen als de gecreëerde verwachtingen niet worden waargemaakt. Ieder contactmoment is bepalend voor de reputatie van een merk en de loyaliteit van klanten. Ook in een digitaliserende wereld, zullen veel contactmomenten nog steeds bestaan uit persoonlijke contacten tussen klant en medewerkers.
 
Internal Branding als randvoorwaarde voor succes!
 
De beste ambassadeurs van je organisatie zijn je medewerkers. Met behulp van internal branding kunnen medewerkers de identiteit van je organisatie extern uitdragen én versterken.
 
Wanneer de daadwerkelijke identiteit van een organisatie gelijk is aan de gewenste identiteit leidt dit tot de gewenste reputatie. Dat wil zeggen: medewerkers maken in hun gedrag waar wat je als merk belooft. Er zijn twee manieren van internal branding:
Outside-in: vertaal het externe merk naar binnen
Inside-out: bouw het externe merk op vanuit de interne organisatie.
 
De tweede manier heeft mijn voorkeur, omdat het merk dan echt wordt gedragen door de identiteit en de kernwaarden van je bedrijf.
 
Medewerkers als belangrijkste ambassadeurs
 
Internal branding heeft een geloofwaardig en krachtig effect. Medewerkers zijn het gezicht van je organisatie. Ze zijn potentiële promotors en vormen het fundament van een reputatie. Online én offline, 24/7. Daarnaast is de kans op samenwerking en cross-selling veel groter als alle medewerkers weten waar je als organisatie trots op bent en wat de organisatie uniek maakt. Dit geldt overigens voor alle type organisaties: van commerciële dienstverlening tot zorgaanbieders.
 
Medewerkers maken een organisatie en concretiseren de belofte van een dienst of product. Ze zijn het eerste aanspreekpunt voor klanten. Daarnaast delen ze eigen ervaringen in hun sociale kring. Aan de andere kant staat dat tevreden en trotse medewerkers zich graag inzetten en een schepje bovenop hun prestaties gooien. Dit vertaalt zich naar het succes van een organisatie.
Let er dus op dat als het binnen een organisatie niet goed verloopt, dit ook door je medewerkers wordt gedeeld.
 
Marketing, Communicatie en HR moeten meer samenwerken 
 
Medewerkers zijn vaak een vergeten doelgroep, terwijl organisaties er veel baat bij hebben om dit te veranderen. Wanneer klanten een positieve werksfeer voelen, stijgt de omzet en de winst. Daarnaast spelen tevreden medewerkers ook een belangrijke rol bij het werven van nieuw personeel.
Om deze reden is het belangrijk dat Marketing & Communicatie nauw samenwerken met HR.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn