Selecteer een pagina

Hoe je als organisatie sterker uit een economische crisis kunt komen.

Een crisis overleef je niet door het dichtdraaien van geldkranen en het ontslaan van medewerkers. Een toekomstbestendige organisatie heeft zelfvertrouwen en vertrouwt dus op de kwaliteit van zijn eigen medewerkers en producten. Directieleden moeten anticyclisch gaan denken. Bezuinigen en wachten totdat de crisis voorbij is, is een korte-termijnoplossing en levert uiteindelijk alleen maar schade op. Ondernemen in crisistijden vraagt geen forse investeringen of het nemen van grote risico’s maar wel een andere manier van denken én vervolgens doen. 

Juist nu zou een organisatie uit moeten gaan van zijn eigen kracht en alle aanwezige kennis en ervaring in moeten zetten om met veerkracht uit deze economische crisis te komen. 

Co-creatie en transparantie

Moeilijke tijden vragen om creatieve oplossingen met bestaande middelen en mensen. Een oplossing kan bijvoorbeeld bestaan uit co-creatie met stakeholders: nog beter luisteren naar de ervaringen en inzichten van werknemers zal gegarandeerd leiden to nieuwe creatieve oplossingen en ideeën. Hetzelfde kun je doen door in alle openheid en transparantie in gesprek te gaan met klanten en andere externe stakeholders. Ook dan zul je gegarandeerd inspiratie opdoen en zelfs concrete oplossingen en kansen ontdekken voor het behoud en de groei van jouw omzet.  

Weg met ‘silo’s en ‘eilandjes’

Ook zul je de interne silo’s (eilandjes) moeten beëindigen en multidisciplinair met elkaar aan oplossingen en kansen moeten gaan werken. De meest praktische en effectieve oplossing bestaat uit het oprichten van tijdelijke projectgroepen bestaande uit alle betrokken disciplines bij een bestaand product of dienst. In zo’n projectgroep laat je vervolgens IT, delivery, logistiek, sales, marketing en HR met elkaar samenwerken aan oplossingen en het identificeren en realiseren van nieuwe kansen. 

Je zult zien dat er vanaf dat moment meer onderling begrip en waardering voor elkaars vakgebied is. Het langetermijneffect bestaat uit mede-eigenaarschap voor het realiseren van doelstellingen bij alle medewerkers en last but not least, ook het gevoel van trots op elkaar en de organisatie zijn.

Niet overhaasten

Anticyclisch denken vraagt om een sterke focus en regie maar vooral om met kalmte en ‘op afstand’ naar bestaande activiteiten en problemen te kijken. Alleen dan voorkom je dat er ‘te kort door de bocht’ beslissingen worden genomen. Het is verleidelijk om snel te bezuinigen of om snel een nieuw of aangepast product in de markt te zetten. Je neemt te grote risico’s met jouw businessmodel en reputatie in de markt als je niet eerst valideert bij zowel medewerkers als klanten.

Heel concreet

Maak dus iemand vrij binnen jouw organisatie om projectmatig en gefocust te werken aan oplossingen en nieuwe kansen, in samenwerking met de betrokken interne en externe stakeholders. Heb je niemand beschikbaar of mis je de competenties en ervaring: huur dan een echte senior professional in. Bezuinig je hierbij op het uurtarief, dan bezuinig je ook op het rendement. De initiële investering zul je zeker terugverdienen.

Hoe ik je kan helpen

Ik ben een senior marketing & communicatie professional. In tegenstelling tot iemand tussen de 25 en 35 jaar, heb ik als omzet-verantwoordelijke in loondienst en als zelfstandig ondernemer al meerdere economische crisissen meegemaakt en overwonnen. Ik heb in de praktijk geleerd hoe je in tijden van een economische crisis creatief en inventief kunt zijn om er uiteindelijk sterker uit te komen. 

Ik help organisaties met mijn expertise en werkervaring maar ook als bruggenbouwer met rust en focus. Omdat ik ‘historisch onbelast’ ben, kom ik binnen met 1 ‘simpele’ missie: de organisatie van A naar B brengen. Ik heb geen persoonlijke belangen, politieke agenda of last van andere interne gevoeligheden. Hierdoor ben ik in staat om in korte tijd met de bestaande middelen en mensen doelstellingen en ambities te realiseren. Ik zie snel mogelijkheden en kansen en ben de motor om activiteiten in gang te zetten. Tevens neem ik graag de tijdelijke verantwoordelijkheid op me om interne afdelingen en externe partijen te laten samenwerken. 

Interesse om verder te praten? Laat het me weten en ik neem contact met je op. Je kunt mij bellen: 06 31976336 of mailen: tim@tmr-strategy.nl

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn