Hoe je als organisatie sterker uit een economische crisis kunt komen.

Ik ga eerst even terug naar januari 2020, dus nog voor de coronacrisis. Omdat ik wist dat mijn opdracht per 1 maart zou aflopen, startte ik mijn gebruikelijke wijze van acquisitie weer op. Ik heb updates en een artikel op LinkedIn gepost en heb ook een aantal netwerkcontacten laten weten dat ik binnenkort weer beschikbaar zou zijn. 

Daarnaast ben ik al sinds begin 2019 aan het verkennen of een vaste baan in loondienst ook een optie zou kunnen zijn. Sinds begin dit jaar, ben ik actiever gaan solliciteren. Reden hiervoor is het feit dat ik na ruim 16 jaar ‘interimmen’ eigenlijk wel weer graag vast onderdeel van een team zou willen zijn. In 2019 heb ik meerdere serieuze gesprekken en mogelijkheden gehad voor een vaste baan, maar toch nog niet de ‘match’ gevonden die ik zocht.

Het werken op interim-basis heeft veel voordelen zoals het feit dat het goed te combineren is met mijn co-ouderschap. Ook heb ik enorm veel geleerd over de wijze waarop je marketing en communicatie kunt inzetten in veel soorten branches en organisatievormen (van scale-ups tot gevestigde organisaties).  

Ik heb samengewerkt met veel leuke en interessante mensen. Dit maakte het afscheid nemen nadat mijn opdracht weer was afgerond, vaak lastig. Kortom: ik ben eigenlijk gewoon toe aan het samen met collega’s werken aan het succes van een organisatie voor langere tijd. Totdat die mogelijkheid er is, zal ik met veel plezier als interimmer en adviseur blijven werken.

Is er iets anders aan de hand?

Nu we inmiddels halverwege 2020 zijn, kunnen we spreken van een ‘bizar’ jaar voor iedereen. Dit jaar roept voor de meeste mensen veel onzekerheid op. Zorgen over gezondheid en inkomen hebben inmiddels geleid tot een historische crisis. Als reflex zijn werkgevers en opdrachtgevers extreem voorzichtig en angstig geworden om te investeren in de noodzakelijke kennis en expertise die eigenlijk juist nu zo belangrijk is. Tot zover is alles volstrekt logisch en begrijpelijk voor mij.

Wat ik echter helemaal niet begrijp is dat ik, ruim voordat we überhaupt van Covid19 hadden gehoord, ervaar dat het mij nu al 6 maanden lang niet lukt om een nieuwe opdracht te krijgen of om uitgenodigd te worden voor een eerste sollicitatiegesprek…. Ik begin mij inmiddels dus af te vragen of er iets anders aan de hand is.

Verkeerde kant van de vijftig?

Zoals ik al aan het begin van mijn artikel schreef, waren er op het gebied van werk vorig jaar nog meerdere mogelijkheden en was er nog volop interesse in mijn kandidatuur als ik solliciteerde. Een schril contrast met alles wat ik de eerste 6 maanden van dit jaar heb ervaren. 

Volgens enkele netwerkcontacten, werkzaam in de werving en selectie, speelt mijn leeftijd zeker een rol. Ik zit dus als 55-jarige blijkbaar ineens ‘aan de verkeerde kant van de vijftig’.

Eerlijk gezegd kan ik mij dit ook nog wel enigszins voorstellen. De kans is groot dat de lezer van deze publicatie aanzienlijk jonger is dan ik. Hetzelfde geldt ook voor de recruiters en managers die mijn CV lezen. Mijn geboortedatum zou best wel eens in de buurt kunnen komen van de geboortedatum van hun ouders.

Ik ken de vooroordelen over 50-plussers: ze kunnen niet omgaan met nieuwe ICT-applicaties, ze zijn niet flexibel en ze denken alles beter te weten. 

Natuurlijk zijn er leeftijdsgenoten die zich inderdaad als ‘senior mens’ gedragen maar die zijn ook te vinden onder veel jongere mensen. Leeftijdsdiscriminiatie op basis van vooroordelen is onterecht maar volgens mij wel degelijk vaak aan de orde. 

Juist nu!

Juist nu in deze onzekere tijden door Covid19 en de economische crisis, zou je als organisatie op zoek moeten gaan naar senioriteit. Door gebruik te maken van de levens- en werkervaring van een senior professional, haal je niet alleen kalmte en rust naar binnen maar vooral ook de geleerde lessen van eerdere economische crisissen. Grote kans dat een senior professional al eerder een organisatie heeft geholpen om een economische crisis te overleven.

Daarnaast zal een succesvol team naar mijn mening divers moeten zijn en dus bestaan uit professionals van alle leeftijden. Je kunt er enorme synergie uithalen als je ervaring en kennis van een senior koppelt aan de ambities van jonge medewerkers. 

Ander voordeel is ook dat een senior professional niet meer in de levensfase zit dat hij/zij zich moet bewijzen naar zichzelf en anderen. Een ego staat dus niet meer in de weg, omdat zijn of haar ambitie vooral bestaat uit het leveren van een bijdrage om gezamenlijk succesvol te zijn.

Oproep!

Werkgevers en opdrachtgevers, zet jullie mogelijke vooroordelen en angsten opzij en ga in gesprek met senior professionals. 

Ontdek hun toegevoegde waarde en vertrouw erop dat een senior professional nog steeds heel hard zal werken aan het realiseren van doelen maar als extra voordeel heeft dat je kennis en ervaring toevoegt aan je huidige organisatie en team. 

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Andere publicaties: