Over Tim Rook

Leuk dat je deze pagina bezoekt. Op deze pagina vertel ik je graag meer over mijzelf maar bij voorkeur, kom ik natuurlijk liever naar je toe voor een persoonlijke kennismaking. 

Ik woon in Rotterdam en ben van geboorte geen Rotterdammer maar ik heb wel de Rotterdamse mentaliteit: ik hou niet van mooie praatjes maar wel van aanpakken en no-nonsense communicatie. Eerlijkheid en integriteit staan bij mij heel hoog in het vaandel. 

Ik zet graag mijn vakkennis en (levens)ervaring in om organisaties en professionals te helpen. Dit doe de laatste 13 jaar als zelfstandig interim manager en specialist op het gebied van management, online en offline marketing, communicatie en business development. 

Mijn grootste passie is het inspireren en motiveren van mensen in de breedste zin van het woord. Ik vind niets leuker dan mensen (medewerkers en klanten) inspireren en motiveren. Niet arrogant bedoeld maar: zet mij voor een groep mensen en ik krijg ze mee en geënthousiasmeerd. 

Over mijn zakelijke activiteiten, kun je alles lezen op deze website en hieronder staat nog wat meer persoonlijke informatie over mij.

FASCINATIE VOOR MENSENLIJK GEDRAG

Zo lang als ik mij kan herinneren, heb ik een fascinatie voor menselijk gedrag. 

De dynamiek en energie tussen mensen onderling en het feit dat sommige mensen energie geven en andere juist energie ‘vreten’ boeit mij mateloos. 

Soms zijn het hele concrete en tastbare handelingen die de dynamiek tussen mensen bepaalt, maar vaak is het ‘onzichtbaar’ en heeft het alles te maken met ‘het gevoel’.

Dat gevoel heeft weer van alles te maken met de persoonlijke beleving van mensen met elkaar en met een organisatie. Toen ik een studiekeuze moest maken, wilde ik graag naar de Hogere Hotelschool want het leek mij heel leuk en boeiend om gasten de best mogelijke beleving mee te geven (hospitality). 

Helaas bleek dat niet mogelijk en daarom heb ik gekozen voor het vak marketing & communicatie omdat dit vak zich o.a. ook bezig houdt met het kiezen van de juiste toonaard en formulering richting een doelgroep met als doel het enthousiasmeren van (potentiële) klanten en personeel.

Ik studeerde af op het ontwikkelen van loyaliteit tussen organisaties (merken) en klanten. Mijn inspiratiebron was mijn eerste werkgever IBM en later Vendex KBB (o.a. V&D en de Bijenkorf). Bij deze organisaties heb ik geleerd dat loyaliteit niet vanzelfsprekend is en dat de kwaliteit van jouw product of dienst perfect kan zijn maar als de klantbeleving dat niet is, de klant niet meer terugkomt.

Toen ik later functies kreeg op management- & directieniveau, ontdekte ik dat het succes van een organisatie veel te maken heeft met de eigen bedrijfscultuur. Daarom heb ik op latere leeftijd een 4-jarige opleiding psychotherapie gedaan met als specialisatie coaching en groepsgedrag bij veranderingen).

Het coachen van mensen en organisaties is een van mijn favoriete activiteiten inmiddels.

Op de dag van vandaag is mijn fascinatie voor menselijk gedrag nog steeds even groot (en wellicht zelfs groter) en verdiep ik mij ook in psychologie en filosofie.

UITGEDAAGD DOOR TECHNOLOGIE

Mijn eerste baan was bij IBM Nederland waar ik na een traineeship van 1 jaar, ging werken als Channel Marketing Executive bij de divisie die verantwoordelijk was voor de IBM PC en software.

Dit was in de tijd dat IBM monopolist was op het gebied van automatisering en dat alle PC’s (Personal Computer) ‘IBM-compatible’ moesten zijn. Ik werkte voor de absolute marktleider en heb daar de ‘uprise and downfall’ van een monopolist meegemaakt. Dit was ook de reden waarom ik Customer & Brand Loyalty ben gaan studeren. 

In de wereld van computers en software waren destijds de technologische ontwikkelingen niet bij te houden en laat staan uit te leggen aan klanten. Ik heb daar geleerd om technische specificaties te vertalen naar gebruikersvoordelen. Ook is daar mijn interesse ontstaan in het toepassen van technologie en software voor het verbeteren van bedrijfsprocessen. 

Mijn expertise op het gebied van het inzetten en toepassen van (nieuwe/ innovatieve) technologie en software voor het optimaliseren van commerciële bedrijfsprocessen is dus ooit bij IBM ontstaan. Het begon ooit met het vastleggen en analyseren van klantgegevens en transacties bij o.a. V&D en ik heb sindsdien veel projecten gedaan op het gebied van CRM en inmiddels digitale transformatie. 

Ik probeer zoveel mogelijk bij te blijven op het gebied van nieuwe technologie zoals blockchain en NFC maar ook op het gebied van SAAS (Software as a Service) voor CRM en online zelfservice portals voor klanten en medewerkers.

Ik ben al sinds de opkomst van internet online actief en hetzelfde geldt voor Social Media. 

In de afgelopen 15 jaar was ik eerst ‘evangelist’ en daarna ‘realist’ als het gaat om de toegevoegde waarde van Social Media platforms zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. 

Ik heb inmiddels meer dan 1000 professionals getraind in het inzetten van Social Media kanalen voor Personal Branding en het vinden en kwalificeren van potentiële klanten (Social Selling).

PERSOONLIJKE EIGENSCHAPPEN

Ik heb recent een enneagram-test gedaan en herkende veel toen ik de uitslag kreeg: 

Volgens de test ben ik een Hervormer en heb ik een scherp oog voor wat er beter kan. Verdere omschrijving:

“Ze hebben sterke persoonlijke overtuigingen en een sterk gevoel voor wat goed en niet goed is met sterke eigen normen en waarden. Ze willen eerlijk, objectief en ethisch zijn, ze hebben een gevoel van persoonlijke integriteit en een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Ze werken hard en doen het juiste. Ze houden van specifieke richtlijnen en schema’s. “Ik stel erg hoge eisen aan de manier waarop dingen moeten gebeuren, en ik kan heel kritisch zijn ten aanzien van mezelf en anderen in mijn poging het werk op de goede manier gedaan te krijgen.

Ik vind het belangrijk mijn persoonlijke integriteit en oprechtheid te bewaren, en ik kan me behoorlijk druk of boos maken als anderen zich er gemakkelijk vanaf maken of niet de tijd nemen het werk zorgvuldig te doen.”

Tot zover de enneagram-test. Behalve het bovenstaande, kun je mij ook gerust een ‘gevoelsmens’ noemen. Omgangsnormen (normen en waarden) en oprechte wederzijdse interesse zijn voor mij erg belangrijk zowel zakelijk als privé.

Mijn allergrootste prioriteit in dit leven is het vaderschap van mijn lieve mooie dochter Sofie. Ik vind het een eer en een hele bijzondere verantwoordelijkheid om haar een veilige en liefdevolle start van haar leven te geven. Mijn vaderschap staat boven alles (zowel zakelijk als privé).

Mijn vrije tijd spendeer ik niet alleen aan mijn dochter maar ook aan hardlopen en fotografie. Hardlopen vind ik heerlijk en ontspannend en doe ik momenteel samen met Caspers Runners. Dit is een hardloopgeroep waarvan alle leden hardlopen met als doel om geld in te zamelen voor onderzoek naar de behandeling van Alvleesklierkanker. Dit onderzoek wordt gedaan door Casper van Eijck in het Erasmus MC.

Alle foto’s op deze pagina heb ik zelf gemaakt en gedeeld op mijn Instagram account @throughtimseyes. 

 

Heb je interesse in een persoonlijke kennismaking? Via de button rechts, kun je een contactformulier invullen en ik zal dan zo snel mogelijk contact met je opnemen.

Je kunt nog meer over mij lezen op LinkedIn en als je het leuk vindt om mijn foto’s te bekijken en mij te volgen, kijk dan eens op mijn Instagram account.