MARKETING VOOR zakelijke dienstverleners

Ontwikkeling van strategie en activiteiten voor het vermarkten van professionele B2B diensten en kennis.

B2B marketing: alles draait uiteindelijk om de klant- & merkbeleving.

In B2B gaat het om de kwaliteit en minder om de kwantiteit. Dat leidt tot minder spannende aantallen in websitebezoekers, verzonden e-mails en minder data voor conversieoptimalisatie

Binnen B2B heb je te maken met een decision making unit (DMU), dus niet met een enkele beslisser. De gemiddelde DMU in B2B bestaat uit maar liefst 10 beslissers die elk 4 tot 5 stukken informatie hebben verzameld. Denk hierbij aan whitepapers. Dat leidt tot een complexe buying journey waarbij de kwaliteit van ieder persoonlijk en digitaal contactmoment een cruciale rol speelt.

B2B-buying-journey-Gartner

Marketing & Communicatie is verantwoordelijk om die kopers door hun klantreis heen te helpen. Op een manier die ze prettig vinden en vervolgens samen met sales tot een aankoop te bewegen.

Maar uiteindelijk draait het bij het vermarkten van zakelijke diensten om 1 ‘ding: de persoonlijke relatie en dus de persoonlijke klant- en merkbeleving van de klant met een organisatie.

VISIE OP HET MERK

Veel bedrijven richten zich tegenwoordig op het optimaliseren van de klantbeleving. Mijn visie is dat dit alleen niet genoeg is. Neem nu de financiële sector. Alle banken en verzekeraars hebben teams die verantwoordelijk zijn voor het verbeteren van de customer experience. De feedback die zij van klanten krijgen is 90-95% hetzelfde. Gaan zij op basis van die input verbeteren, dan is de kans groot dat ze dezelfde verbetering doorvoeren als de directe concurrenten. Daarmee wordt dan ook geen onderscheidende beleving gecreëerd.

Wat jouw organisatie echt onderscheidt van de concurrentie is je Merk. Waar is je organisatie van en waarvan juist niet? Waar kun je daadwerkelijk het verschil maken? Waarom moeten klanten juist voor jullie kiezen? Door deze zaken voor je Merk te beantwoorden en door te voeren in de klantbeleving, ben je in staat een optimale klantbeleving te creëeren die ook nog eens naadloos aansluit bij wie je wilt zijn. 

UITEINDELIJK DRAAIT HET OM PERSOONLIJK CONTACT!

Ieder contactmoment tussen een organisatie met haar klanten is bepalend voor de reputatie en daarmee de waardering voor de geleverde diensten.

Je mensen zijn daarom de schakel tussen je Merk en de klant. Uit onderzoeken blijkt ook telkens weer dat de medewerkers de belangrijkste oorzaak zijn van tevreden én ontevreden klanten. Zij kunnen een beleving echt maken of breken. Daarom is het noodzakelijk om bij klantbelevingstrajecten ook de medewerkers te betrekken. Dat doe ik vaak op verschillende manieren.

Met workshops breng ik hen kennis bij over het belang van klantbeleving en welke rol zij daarin spelen. Ook leer ik ze het concept van een Merk-waardige klantbeleving en hoe zij daaraan invulling kunnen geven. Daarnaast heb ik methodes om input voor verbeteringen uit de medewerkers te halen en om te zetten in concrete verbeteringen. Zij weten namelijk heel goed wat de klant wil en wat ze nodig hebben om de klant beter van dienst kunnen zijn. Een grote onderschatte bron van kennis!

VOOR EN MET DE KLANT

De klant is degene waar we het allemaal voor doen. Je wil toch ook klanten meer kopen, langer blijven en jou positief aanbevelen? Natuurlijk betrekken ik daarom de klant bij het verbeteren van de klantbeleving van mijn opdrachtgevers.

Door onderzoek te doen naar die klant, maar ook in co-creatie met de klant, ben ik in staat een beleving te ontwerpen die aansluit bij de wensen en behoeftes van je klanten. Door de klant intensief te betrekken, zorg ik dat je in staat bent outside-in naar je eigen diensten, producten en processen te kijken. Een bijkomend voordeel is dat klanten vaak bijzonder enthousiast worden als er echt naar hun geluisterd wordt. Alleen al door je klanten te betrekken bij verbeteringen, worden zij vaak al promoters van je organisatie!

OVERZICHT DIENSTEN

Interim Management

Tijdelijk manager / leidinggevende van een afdeling en coach en meewerkend voorman voor Marketing & Communicatie professionals

Optimalisatie klantbeleving

Advies en concrete activiteiten voor de optimalisatie van alle contactmomenten met klanten en prospects met als resultaat de beste klantbeleving.

Ontwikkeling propositie

Advies voor het aanscherpen en actualiseren van het aanbod van diensten zodat prospects en klanten precies weten wat u hen te bieden heeft.

Merkstrategie

Ontwikkeling en implementatie van een concrete merkstrategie op basis van een duidelijke en concrete propositie en positionering.

REFERENTIES

Tim heeft ons ruim een jaar lang professioneel en succesvol begeleid naar onze huidige positionering / branding en ook heeft hij onze marketingstrategie ontwikkeld en geïmplementeerd.

Hij blijft wat ons betreft wel verbonden aan onze organisatie als adviseur en zal ons op ad hoc basis blijven ondersteunen.
Fred van Dijk
CEO Howards Home
Tim is a star in building and strengthening company brands. He is doing a great job at NorthgateArinso and I enjoy working with him closely. He inspires me to always look for the best ways to support business goals by PR. Tim is very strategic but next to that, is also keen on achieving actual results. Tim always encourages me to take PR to the next level and I really appreciate him for this.
Vera Kops
Vice President Lewis Nederland

Meer referenties zijn te vinden op mijn LinkedIn-profiel.

Blijf op de hoogte

Een paar keer per jaar verstuur ik een nieuwsbrief over nieuwe ontwikkelingen op mijn vakgebied marketing, communicatie en management. Als je deze wil ontvangen, laat dan jouw e-mail adres achter.